RSS Feed
Facebook
YouTube

Nordqvists NM

Då tänkte jag att jag skulle sumera årets NM. I år drog vi upp hela en dag tidigare än tävlingen, tänkte att man skulle hinna reka rejält dagen innan. Vi hyrde en schysst lägenhet som vi fick redan från söndag kväll, så vi tänkta att vi kunde dra ut tidigt på måndag morgon och åka skidor. Men pga av värmeböljan veckan innan så hade det blivit översvämning vid liften som tar en upp på fjället, så vi fick hika upp. Det blev lite rekning i alla fall innan det började regna och vi begav oss neråt. Väl nere vid lägenheten hade solen kommit fram igen och vi byggde en snösoffa och satte oss ner med en kall i handen. Det var den enda solen vi fick däruppe, resten av veckan bestod av dimma och regn..
Kvaldagen då, Jag startade som 106 så jag kunde sitta och kolla på dom första 50 åkarna innan jag vandrade upp på Nordals. Var riktigt kul att se och laddet var på topp, mycket högre klass än förra årets kval, kanske har lite att göra med att dom flesta insåg nog att tävlingen kunde avgöras på bara ett åk pga av det ostadiga vädret som väntade. Rasmus fick till ett riktigt bra åk som tog han till en 29e plats totalt, bra gjort av han! Han även se Fias åk innan jag drog upp, hon körde snyggt och med bra flyt men missade tyvärr en klippa som hon tänkte ta. Andra som körde bra var Adam Vidén som droppade sjukt stort, Henke Windstedt körde stort och stabilt som vanligt, Erik Nordin kör som en vuxen man på telemark, mest imponerande tyckte jag var Jonas Karhumaa som körde agressivt som fan och slängde en stor trea på telis.
När jag kom upp till start träffade jag Lotten där, hon verkade taggad och sammanbiten, förstod att hon skulle köra på bra, vilket hon gjorde och slutade 2a i damklassen! Sen var det min tur och det kändes grymt bra i början, fick upp flytet kändes det som men efter en stund trodde jag att jag hade kommit helt fel...tills jag såg min första lilla klippa jag tänkte ta, tog den, landade, tog två svängar sen högg det till och jag flög ut i fallinjen, landade på skidorna men dom vreds till och jag tappade en, som drog iväg neråt...sjukt less tog jag mig ner till målområdet. Det kändes bara sjukt tomt att knappt ha fått börja sitt åk när man har taggat hela vintern.. Men de e ingen idé att hänga läpp för det, kommer ju en tävling nästa år oxå!
Den planerade finalen hann bara börjas innan den fick avbrytas och flyttas ner till framsidan av fjället, väl där så hade dimman letat sig ner och det fick srällas in helt. Sen var det bara att duscha och byta om för banketten och en grym efterfest på grönan. Tack för en grym vecka och Grattis Lotten för andra platsen och Rasmus till finalplatsen!

Här är den officiella NM-vidoen och ett gäng bilder från min kamera:



Blommen tar ett nap


Liselotte visar att det lönar sig att gyma 8 dar i veckan


Epa-raggers i Arvidsjaur


Liselotte siktar och skjuter


Frasses i Arvidsjaur, matbreak.

Nästan framme i gränsen på söndagen


Dagen innan kvalet, pga översvämning stod dalliften så det blev till att hika upp


Mina kompisar=)


Välförtjänt paus


Liz skottar en snösoffa


Fin utsikt från våran lägenhet.


Razz och Anna laddar inför morgondagen


Kvalfacet


Fia gräver ner sig i snön


Glada miner på kvaldagen!


Finaldagen började hyfsat och dom hann köra telis, snowboard och nästa alla damer...


...innan dimman drog in och förstörde dagen, Robban var inte så nöjd..


Hanna och Blommen väntar på omstart nere vid Lappis på framsidan av fjället


Per Huss, en sann legend



Ma råkes!
/Fredda

Kommentarer
Postat av: blommen

swweeet

2010-05-28 @ 22:22:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback